شروع کلاس های المپیاد شیمی
شروع کلاس های المپیاد شیمی….
۲۴ مهر , ۱۳۹۶
جلوگیری از آلزایمر
جلوگیری از آلزایمر و راههای آن
۲۵ مهر , ۱۳۹۶
افت تحصیلی و بی انگیزه بودن منشأ اصلی آن
بی انگیزه بودن منشأ اصلی افت تحصیلی دانشجویان است

بی انگیزه بودن منشأ اصلی افت تحصیلی دانشجویان است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طی سخنانی در نشست علمی «سبک و فرهنگ یادگیری در آموزش دانشگاهی» منشأ اصلی افت تحصیلی دانشجویان را بی‌انگیزه بودن آنها دانست و گفت:

کلاس درس جایگاهی برای چگونه یاد گرفتن، کار کردن و تجربه کردن است و باید به دانشجویان مهارت‌های زندگی را آموزش داد چرا که کلاس درس بخشی از فرهنگ زندگی است.وی افزود: خودمختاری در فرد یعنی با اراده خود فعالیت انجام دهد که البته این به معنای نادیده گرفتن دیگران نیست بلکه در راستای ارزش‌های اجتماعی و فرصتی برای آغاز فعالیت‌ها وایده‌هاست.

دکتر حجازی با بیان اینکه فرهنگ سازمانی از بالا به پایین موجب از بین رفتن خلاقیت یاددهنده می‌شود، گفت: در دانشکده‌ای که مدیر آن بسیار کنترل‌کننده است محیط آموزشی خسته‌کننده خواهد بود و فرسودگی ایجاد خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به بررسی نیازهای دانشجو و فرد یادگیرنده پرداخت و گفت: در فرد یادگیرنده نیاز به خودمختاری، ارتباط و شایستگی وجود دارد که با رفع این نیازها به وسیله ایجاد انگیزه در دانشجو، تلاش، امیدواری و پدیده جبران شکست در او زنده خواهد شد.

وی افزود: خودمختاری در فرد یعنی با اراده خود فعالیت انجام دهد که البته این به معنای نادیده گرفتن دیگران نیست بلکه در راستای ارزش‌های اجتماعی و فرصتی برای آغاز فعالیت‌ها و ایده‌هاست.

به گفته وی، رفع نیاز به شایستگی به وسیله تشویق منطقی در فرد ایجاد احساس موثر بودن می‌کند و اگر با چالشی روبه‌رو باشد می‌تواند آنها را حل کند. شایستگی که امری اکتسابی است زمانی ایجاد می‌شود که یاددهنده فرصت موفقیت و یادگیری تدریجی را به یادگیرنده بدهد.

دکتر حجازی درخصوص نیاز سوم یعنی ارتباط گفت: مدرس باید بر ایجاد ارتباط در کلاس تاکید و فضایی برای پذیرش یکدیگر فراهم کند. این پذیرش محیطی امن برای دانشجو ایجاد می‌کند.

دکترحجازی در پایان با تاکید بر تغییر فضای کلاس و سبک تدریس جهت جلوگیری از افت تحصیلی تصریح کرد:

داشتن هدف مهم است و استاد و دانشجو هر دو باید به نیازهای یکدیگر توجه کنند چراکه استاد نیز نیازمند دریافت بازخوردهای مثبت از سوی دانشجویان است و فرد یادگیرنده با وجود تفاوت‌هایقومی، مذهبی، زبانی باید در کلیت مورد توجه باشد.

جهت مشاهده مطالب دیگر کلیک کنید…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *