شیائومی
شیائومی با فروش ۷۰ میلیون گوشی در ۱۰ ماه رکورد زد
۱۶ آبان , ۱۳۹۶
اپراتورهای ایرانی
انتقاد زائران از اپراتورها و بی‌مسئولیتی وزارت ارتباطات
۱۶ آبان , ۱۳۹۶
دیتاسنترهای آهنین
دیتاسنتر

دیتاسنتر

دیتاسنترهای آهنین
 ارتباطات > ارتباطات و فناوری - وزیر ارتباطات به‌تازگی در همایش پدافند غیرعامل اعلام کرد، زیرساخت‌های فیزیکی برای ساخت یک دیتاسنتر زیرزمینی در کشور راه‌اندازی شده و سازمان‌های حیاتی و حساس کشور می‌توانند اطلاعات خود را به آنجا منتقل کنند.

ديتاسنتر به‌طور كلي، واژه‌اي است كه به مراكز نگهداري اطلاعات حياتي شركت‌هاي مهم يا مراكز حساس اطلاق مي‌شود.به گزارش همشهري، اين مراكز كه هزينه راه‌اندازي و نگهداري بالايي هم دارند، توسط كمپاني‌هاي بزرگي مثل گوگل ساخته مي‌شوند و اطلاعات مهم آن كشورها درون‌شان نگهداري مي‌شود. وقتي پاي مسائل امنيتي و اطلاعات نظامي كشورها به ميان بيايد، نياز به حفاظت چندبرابري در اين ديتاسنترها احساس مي‌شود. به همين دليل، آنها را زير زمين مي‌سازند تا در برابر حملات اتمي و موشكي در امان باشند، سيستم امنيتي نيز چند لايه و فوق‌امنيتي مي‌شود. ديتاسنترهاي زيرزميني كه شبيه يك شهر بزرگ با امكانات رفاهي ساخته مي‌شوند، در برابر حملات موشكي و اتمي ايمن هستند و وجودشان درصورت وقوع جنگ مي‌تواند به نگهداري از اطلاعات پايه‌اي كشور كمك كند. نمونه‌هاي مشابه ديتاسنتر زيرزميني ايراني كه وزير ارتباطات درباره‌ آن توضيحاتي ارائه كرد، تا به حال در كشورهاي ديگر هم ساخته‌شده است.

    آمريكا

غول بزرگ جنگ سرد
دوران جنگ سرد باعث شد تا آمريكا به فكر ايجاد يك مركز فوق‌امنيتي براي نگهداري از اسرار و اطلاعات‌ سري باشد. اين مركز بزرگ كه بعدها «بانكر» ناميده شد، 40هزار فوت مربع (3هزار مترمربع) وسعت داشت و از سال 1982(1361) كارش را آغاز كرد. در ورودي اين ديتاسنتر زيرزميني كه در شهر مونتگومري، ايالت تگزاس واقع شده، تعدادي اسلحه و مهمات جنگي قرار گرفته تا درصورت حمله‌هاي احتمالي براي دفاع استفاده شوند. اينجا هم‌اكنون به يك ساختمان چهارطبقه‌ زيرزميني شبيه است كه به جز محل نگهداري اطلاعات و داده‌هاي امنيتي، يكسري امكانات رفاهي براي كاركنان احتمالي و كساني كه ممكن است بخواهند در آنجا پناه بگيرند، طراحي شده است. اطلاعات زيادي از اين ديتاسنتر فوق‌امنيتي در دست نيست اما گفته مي‌شود، تمام اين مركز با يك تونل به ديتاسنتر ديگري در ايالت هيوستون مرتبط است. در سال 2014بخش‌هاي ديگري به اين ديتاسنتر زيرزميني اضافه شد كه وسعت آن را به 143هزار فوت مربع (13هزار مترمربع) مي‌رساند.

    انگليس

ديتاسنتر ضداتمي
انگليس يكي از بزرگ‌ترين ديتاسنترهاي ضد‌اتمي دنيا را ساخته تا بنا بر ادعاي خودش، از شهروندانش حفاظت كند. اينجا كه با مشاركت سازمان دفاع آمريكا و انگليس در اوايل دهه 1990(1370) ساخته شده، شامل 2ديتاسنتر متفاوت است كه اطلاعات طبقه‌بندي شده مختلفي را در حوزه‌هاي اطلاعاتي، كشوري، علمي و... نگه مي‌دارد. ديتاسنتر كنت در عمق 30متري زمين قرار گرفته و توسط يكسري ديوارهاي 3متري حفاظت مي‌شود. چند تيم حفاظت شامل افسران ارتش و نيروي پليس به‌صورت شبانه‌روزي از اين سايت بزرگ اطلاعاتي حفاظت مي‌كنند. به جز ابزارهاي حفاظتي معمول مثل دوربين‌هاي مداربسته، اين مركز از حسگرهاي مادون قرمز و سنجش ضربان قلب به‌عنوان ابزار حفاظتي استفاده مي‌كنند. با اين ابزارها هر موجودي كه بدنش گرما توليد كرده يا نبض داشته باشد، قابل رديابي و كنترل است.

    سوئد

دوستدار محيط زيست
ديتاسنتر بزرگ باهنوف‌پينن، در عمق 30‌متري زمين، داخل پوسته‌اي قرار گرفته كه ادعا مي‌شود در برابر انفجار اتمي مصون است. در ورودي اين ساختمان زيرزميني يك در بزرگ از جنس فولادي به قطر 40سانتي‌متر است.گفته مي‌شود، شهرت اصلي اينجا به‌خاطر نگهداري از اسناد فوق‌محرمانه‌اي مثل ويكي‌ليكس است. اين ديتاسنتر بزرگ از انرژي‌هاي دوستدار محيط‌زيست مثل انرژي خورشيدي يا انرژي آبي ناشي از آبشار استفاده مي‌كند. يك آكواريوم بزرگ و گلخانه نيز در اينجا تدارك ديده شده تا درصورت وقوع يك حمله اتمي، ساكنانش بتوانند تا مدتي بدون مشكل زندگي كنند. براي راحت‌تر شدن شرايط زندگي ساكنان آينده‌ اين ديتاسنتر، نور طبيعي نيز در اينجا شبيه‌سازي شده است. ادعا شده، به جز بمب‌هاي اتمي عادي - شبيه به آنچه در هيروشيما و ناكازاكي استفاده شد- در مقابل بمب‌هاي هيدروژني مصون است. در اين ديتاسنتر بزرگ اطلاعات سري كشور نگهداري مي‌شود و زيرساخت‌هاي ارتباط اينترنتي نيز در آن فراهم شده است.

    سوييس

ديتاسنتر 10 كيلومتري
سوييس فورت نوكس يك مركز اطلاعاتي است كه تمام اطلاعات اصلي كشور در حوزه رايانه و اينترنت در آن نگهداري مي‌شود. اين سازمان زيرزميني گسترده كه نزديك شهر لوزان، در محوطه‌اي به طول 10كيلومتر زير زمين گسترده شده، بخش زيادي از دامنه‌هاي كوه آلپ را اشغال كرده است. براي راه انداختن سيستم سرمايشي اين ديتا سنتر زيرزميني از آب درياچه‌اي كه در همان نزديكي قرار گرفته استفاده مي‌شود. براي كنترل آمد و شد به اين ديتاسنتر بزرگ از سيستم‌هاي پيشرفته تغيير چهره استفاده مي‌شود و تمام بخش‌هاي آن با محفظه‌هاي ضدگلوله پوشانده شده‌اند. مركز «سوييس فورت نوكس» يكي از 85ديتاسنتر محرمانه در سوييس و جزو امنيتي‌ترين‌هاي آنهاست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *