رتبه سایت ها در نتایج جستجوی گوگل تحت تأثیر سرعت بارگذاری آن ها قرار می گیرد
۲۸ دی , ۱۳۹۶
جلسه ی آشنایی با مشاغل با حضور جناب اقای نوعی
جلسه آشنایی با مشاغل با حضور جناب اقای نوعی
۳ بهمن , ۱۳۹۶
کاربردهای جالب عروس دریایی
خبرگزاري آريا - برترين‌ها - ترجمه از الهام مظفري: عروس‌هاي دريايي موجودات ساده‌اي هستند و مغز، استخوان، ريه يا روده ندارند. آن‌ها بافت‌هاي سازمان يافته و يک سيستم عصبي دارند و قديمي‌ترين موجود شناخته شده چند ارگانيسمي هستند. اين شناگران ژلاتيني بيش از 500 ميليون سال است که وجود دارند و دايناسور‌ها در برابر آن‌ها موجودات جديد و کوتاه مدتي هستند. آن‌ها در همه اقيانوس‌ها يافت مي‌شوند و گاهي موجودات تهاجمي هستند و با نيش هايي شناخته مي‌شوند که مي‌تواند ظرف چند دقيقه برخي گونه‌ها را بکشد. هم چنين آن‌ها غذاي محبوب مردم چين و ژاپن هستند. اين موجودات باستاني کاربردهاي ديگري هم دارند که از شايد شنيدنشان تعجب کنيد.
حيوان خانگي
عروس دريايي ماه به گونه هاي مشابه چتردريايي گفته مي‌شود که تمييز آن‌ها از هم بدون نمونه گيري DNA دشوار است. آن‌ها به خاطر بدن سفيد و گردشان که شبيه يک ماه کامل است به اين نام خوانده مي‌شوند. عروس دريايي ماه محبوب‌ترين نوع عروس دريايي است که به عنوان حيوان خانگي نگهداري مي‌شود.
آن‌ها در دماي 27 درجه زندگي و از ميگوي آب شور، پاروپايان، فيتوپلانکتون‌ها و غذاهاي دريايي له شده تغذيه مي‌کنند. برخي علاقمندان نه تنها آن‌ها را به عنوان حيوان خانگي نگهداري مي‌کنند بلکه آن‌ها را پرورش مي‌دهند. عروس دريايي ماه در آکواريوم معمولي زنده نمي‌ماند. آن‌ها به جريان آب دائمي نياز دارند تا معلق بمانند و از شاخک هايشان براي گرفتن غذا استفاده کنند. عروس‌هاي دريايي ماه تا حدي شکننده هستند بنابراين فضاي آن‌ها بايد عاري از هرگونه لبه تيز باشد. حتي کنارهاي آکواريوم مي‌توانند به آن‌ها آسيب بزند بنابراين آکواريوم‌هاي مخصوص با جريان دايره‌اي به اين بي مهرگان اجازه مي‌دهد بدون تماس با مخزن شناور بمانند.
کود
مزارع ارگانيک نه تنها به خاطر افزايش تقاضاي مصرف کنندگان براي محصولات ارگانيک بلکه به خاطر آسان‌تر بودن و روش‌هاي کشاورزي پايدار طرفداران زيادي پيدا کرده اند. اما مزارع ارگانيک بدون کودهاي شيميايي و آفت کش ها براي کنترل علف‌هاي هرز و توليد محصول بيشتر با چالش روبرو مي‌شوند. کود عروس دريايي مي‌تواند راه حلي براي هر دو مشکل باشد.
تراشه‌هاي عروس‌هاي دريايي خشک و نمک گيري شده يک کود ارگانيک است که موادمغذي خاک را را افزايش مي‌دهد در عين حال که مانع رشد علف‌هاي هرز مي‌شود. استفاده از کود عروس دريايي در مزارع برنج ژاپن ثابت کرد که اين کود به اندازه کود شيميايي موثر است. تراشه‌هاي عروس دريايي براي جوانسازي جنگل‌ها هم مورد استفاده قرار گرفته است. در کره جنوبي، آتش سوزي جنگل در سال 2012 درختان جنگل را از بين برد. قبل از کاشت دانه‌هاي جديد از کود عروس دريايي براي تقويت خاک، افزايش رطوبت و مواد مغذي استفاده شد. نتايج مثبتي که اين کود در رشد گياهان داشت باعث شد در پروژه‌هاي بعدي احياي جنگل هم از آن استفاده شود.
فيلترهاي ميکروپلاستيک
قطعات ميکروسکوپي پلاستيک يا ميکروپلاستيک‌ها يک مسئله محيط زيستي نسبتا جديد هستند. يکي از منايع ميکروپلاستيک، توپ‌هاي ريزي هستند که در برخي ژل‌هاي شستشو يافت مي‌شوند و اکنون در برخي کشور‌ها از جمله آمريکا، کانادا و انگلستان ممنوع شده اند. هم چنين ميکروپلاستيک‌ها از تفکيک الياف مصنوعي در چرخش‌هاي ماشين لباسشويي و تجزيه پلاستيک‌هاي بزرگ به مرور زمان هم توليد مي‌شوند.
در واکنش به افزايش نگراني‌ها درباره آلودگي ميکروپلاستيک در اقيانوس، رودخانه و درياچه ها، پروژه «GoJelly» به وجود آمد. اين پروژه به دنبال حل مشکل با استفاده از عروس‌هاي دريايي و کاهش آلودگي ميکروپلاستيک هاست. کارخانه‌هاي تصفيه فاضلاب قادر به جداکردن ميکروپلاستيک‌ها نيستند، چون آن‌ها بيش از حد کوچکند. اما تحقيقات نشان داده که مخاط چتردريايي به ميکروپلاستيک‌ها مي‌چسبد بنابراين بيوفيلترهايي که با مخاط چتردريايي ساخته مي‌شوند مي‌توانند در کارخانه‌هاي تصفيه فاضلاب استفاده شوند. از اين فيلتر‌ها مي‌توان در کارخانجات توليدي که ضايعات ميکروپلاستيکي توليد مي‌کنند هم استفاده کرد.
اشک مصنوعي
شيميدانان ژاپني قسمت‌هاي داخلي عروس دريايي را آناليز کردند تا راه جديدي براي استفاده از اين موجودات فراوان پيدا کنند. آن‌ها کشف کردند که بيشترين پروتئين موجود در عروس دريايي موسين است، يک زنجيره پروتئيني بلند که حاوي کربوهيدرات هايي است که رطوبت را حفظ مي‌کند. عروس دريايي از موسين براي تميز کردن خودش و دفاع در برابر شکارچيان استفاده مي‌کند.
انسان‌ها هم به دلايل مشابه موسين توليد مي‌کنند. موسين چشم ما را مرطوب نگه مي‌دارد و پايه مخاط بيني ماست که دربرابر باکتري‌ها از ما محافظت مي‌کند. موسين‌ها اکنون در صنايع زيبايي و سلامتي استفاده مي‌شوند. اما از بزاق گاو استخراج مي‌شوند که باعث گراني آن‌ها مي‌شود. برداشت موسين از عروس دريايي يک ماده ارزان‌تر را فراهم مي‌کند. موسين‌ها در اشک مصنوعي، افزودني‌هاي خوراکي و محصولات آرايشي استفاده مي شوند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *